Concentratieproblemen

    undefinedConcentratie bestaat uit verschillende facetten.
    Als ouders contact met ons opnemen, omdat hun kind concentratieproblemen heeft, horen we vaak:
    Mijn kind is snel afgeleid, droomt weg, heeft moeite met de aandacht bij één ding tegelijk houden, heeft moeite met uitgestelde aandacht, luistert niet, is zeer bewegelijk, wordt druk door drukte om zich heen, is impulsief, vergeet eerst na te denken voordat het iets zegt/doet, krijgt opdrachten/instructies niet mee, weet niet goed hoe met een opdracht te beginnen, heeft geen overzicht en/of heeft moeite met plannen en organiseren. 
    Concentratieproblemen kunnen zich op verschillende manieren uiten: zichtbaar en onzichtbaar. Het is vaak geen onwil, maar onmacht. Er wordt vaak al snel gedacht aan een diagnose ADD of ADHD. Dit is niet altijd terecht. Vaak kunnen met eenvoudige oefeningen (die ook thuis en op school in te passen zijn) de klachten verminderd worden. Kinderen, jongeren en jongvolwassenen die moeite hebben met zich concentreren, krijgen geregeld negatieve reacties, waardoor zij zich onzeker kunnen gaan voelen en een negatief zelfbeeld kunnen ontwikkelen.

Trainingen

Onderstaande trainingen van E-Motion zijn geschikt voor kinderen en jongeren die tips willen om zich beter te kunnen concentreren. Klik op de training voor meer informatie.

De Vriendenclub

Sociale vaardigheidstraining

Mindfulness voor kinderen

Brugklastraining

Pubergroep

Mindfulness voor jongeren

Jongvolwassengroep

Individuele begeleiding

 

Contact met de trainers

Bel of mail ons gerust met vragen over dit onderwerp.

"Ik probeer echt te doen wat de juf wil, maar het lukt maar niet…"

Kees-Jan 7 jaar
Kees-Jan is in de klas volgens de juf een stoorzender. Hij kan moeilijk op zijn plek blijven zitten en maakt soms gekke geluidjes. Kees-Jan heeft zijn werk vaak niet af en loopt achter op de andere kinderen. Er is een onderzoek gedaan naar zijn intelligentie en die blijkt gemiddeld. Tijdens Individuele begeleiding leert Kees-Jan hoe hij rust kan vinden en houden. Hierna volgt hij De Vriendenclub om dat wat hij in de één-op-één situatie heeft geleerd in een groep te oefenen.

Tom 12 jaar
Tom heeft vaak ruzie met andere kinderen. Hij stoot andere kinderen wel eens per ongeluk aan en die zeggen er dan wat van. Tom wordt dan meteen boos en heeft snel de neiging om een klap uit te delen. Tom krijgt vaak straf, terwijl hij niet goed weet waarom. Tom leert bij de Sociale vaardigheidstraining op een handige manier zijn problemen op te lossen.

Zara 10 jaar
Als het in haar klas rustig is, voelt zij zich ook rustig en kan ze vrij goed doorwerken. Zodra de klas onrustig is of druk, wordt zij ook druk. Tijdens de Sociale vaardigheidstraining leert Zara hoe zij bij zichzelf kan blijven als het om haar heen drukker wordt. Ze leert dat ze kan kiezen hoe zij zich voelt en gedraagt. 

Lees hier ervaringen van ouders, kinderen, jongeren en jongvolwassenen die bij E-Motion zijn geweest.

Meer hierover

Slim maar...

Help kinderen hun talenten benutten door hun executieve functies te versterken. 

poster positieve eigenschappen AD(H)D

Met deze poster wordt de nadruk gelegd op de pluspunten van AD(H)D, want AD(H)D is meer dan Alle Dagen Heel Druk. Iedereen met en zonder AD(H)D is uniek en heeft daardoor zijn of haar eigen sterke kanten. 

Wiebelen en friemelen

In dit boek wordt op heldere wijze, met behulp van illustraties, testjes en alledaagse voorbeelden, uitgelegd hoe zintuiglijke prikkelverwerking verloopt. Niet alleen bij je kind, maar ook bij jou en andere gezinsleden. Je leert welk gedrag past bij onder- en overprikkeld zijn en hoe je snel, eenvoudig en met meer begrip op dit gedrag kunt reageren. Binnen je eigen gezin, maar ook bij familie, met vriendjes, op feestjes, tijdens wassen of aankleden en in situaties zoals boodschappen doen.