Aanbevolen boeken

    How2Talk2Kids - Adele Faber en Elaine Mazlish

    `Ik ga niet naar mijn kamer. Je bent niet de baas over mij
    `Je doet gewoon wat ik zeg en daarmee uit
    Na dit bekende tafereel voelen zowel kind als opvoeder zich boos. Gelukkig kan het ook anders. Adele Faber en Elaine Mazlish hebben een respectvolle manier van communiceren ontwikkeld waar alle partijen zich zoveel beter bij voelen.
    Faber en Mazlish bieden praktische effectieve communicatievaardigheden, gebaseerd op de theorie van de bekende psycholoog dr. Haim Ginott, direct toepasbaar op elk kind van 2 tot 20 jaar. Aan bod komt o.a: Beter omgaan met de negatieve gevoelens van je kind. Grenzen stellen terwijl de relatie met je kind goed blijft en zich zelfs verdiept. Het kind neemt verantwoordelijkheid voor zijn gedrag en komt zelf met oplossingen. Effectief prijzen en je kind bevrijden uit een vaste rol. Hierdoor krijgt je kind meer zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld.

    How2talk2kids / Broers en zussen zonder rivaliteit - Adele Faber & Elaine Mazlish

    Het voortdurende gekibbel en geruzie tussen broers en zussen kan je als ouder tot wanhoop drijven. Toch kun je hier als ouder wel degelijk iets aan doen! How2talk2kids Broers en zussen zonder rivaliteit biedt concrete en direct toepasbare vaardigheden om kinderen te coachen bij hun onderlinge communicatie en eventuele conflicten.

    Slaapklets voor kleuters, deel 1 - Michal Jansen

    Slaapklets! voor kleuters is een fijn boek om voor het slapengaan de dag door te nemen en even de volle aandacht van mama of papa te krijgen. Het is goed voor kinderen om de dag te laten bezinken en fijn voor ouders om een kijkje te krijgen in het hoofd van hun kind. Samen napraten over belevenissen en gevoelens en nog even spelen voordat de nacht begint. De verrassende inhoud is geschreven door Michal Janssen (educatief schrijfster), de heldere en vrolijke illustraties zijn getekend door Sabine Wisman (visual storyteller).
    Het boek is een variant op het succesvolle Slaapklets!, speciaal voor kinderen van 4 tot 7 jaar. Iedere linkerpagina bevat dezelfde dagboekplaatjes: kies een of meer situaties en laat je kind vertellen. 'Heb je vandaag gedanst? Buiten gespeeld of een werkje gedaan? Werd je daar blij van, of misschien verdrietig of boos?' De rechterpagina is steeds anders: een kort spelletje, een of twee kletsvragen en een rustige afsluiter, zoals minimassages.
    Slaapklets! voor kleuters is een dagboek voor het slapengaan. Met behulp van plaatjes en vragen kun je de dag doornemen met je kind. Wat is er allemaal gebeurd en hoe voelde dat?

    Slaapklets voor kleuters, deel 2 - Michal Jansen

    Slaapklets voor kleuters is een bijzonder dagboek voor kind en ouder met leuke vragen en speelse opdrachten. Aan de hand van plaatjes en vragen neem je de dag door. Wat is er allemaal gebeurd en hoe voelde dat? In Slaapklets voor kleuters vind je ook korte spelletjes en opdrachtjes. Zo heb je een momentje alle aandacht voor elkaar!
    Het boek is een vervolg op het eerste deel van Slaapklets voor kleuters. Iedere linker pagina bevat dezelfde dagboekplaatjes: kies een of meer situaties en laat je kind vertellen. 'Heb je vandaag gedanst? Buiten gespeeld of een werkje gedaan? Werd je daar blij van, of misschien verdrietig of boos?' De rechter pagina is steeds anders: een spelletje (samen doen), een vraag (samen kletsen) en een rustige afsluiter (lekker slapen).
    De verrassende inhoud is gemaakt door educatief schrijfster Michal Janssen. De vrolijke illustraties zijn getekend door Tante Beun (alias Yvonne Gebbe). Slaapklets voor kleuters is bedoeld voor kinderen van 4 tot 7 jaar.

    Slaapklets (7-9jr), deel 1 - Michal Jansen

    Slaapklets! is een dag- en nachtboek waarmee je voor het slapen gaan op een leuke manier even terugkijkt op de dag. Lekker slapen is belangrijk. Voor kinderen is het prettig om de dag rustig af te bouwen met een vast ritueel. Ook voor volwassenen is het goed om de dag te verwerken voor het slapen gaan. Op iedere pagina maak je korte notities over de dag. Wat was leuk, wat was stom? Was het een sportieve dag? Heb je zin in morgen? Onderaan iedere pagina staat een verrassende opdracht. Van ademhalingstips en ontspanningsoefeningen tot grappige vragen. Slaapklets! laat je kletsen over vandaag, vooruitkijken naar morgen, ontspannen en lekker slapen.

    Slaapklets (7-9jr), deel 2 - Michal Jansen

    Slaapklets! deel 2 is een dag- en nachtboek voor kleine en grote mensen (6-99+). Een boek met vragen en opdrachtjes om de dag door te nemen. Voor kinderen is het prettig om de dag rustig af te bouwen, bijvoorbeeld met een ritueel van (voor)lezen of door samen na te praten over de dag. Slaapklets! deel 2 is een praktisch en leuk hulpmiddel om de dag te laten bezinken. 
    Slaapklets! deel 2 staat vol nieuwe vragen en opdrachten. Elke pagina heeft een vast en een variabel deel. Bovenaan staan vaste vragen: Hoeveel sterren geef je de dag? Geef jezelf een compliment of een tip. Wat waren vandaag de leuke en stomme dingen? Onderaan staat op iedere pagina een verrassende opdracht. Zoals: Lekker slap, span alle spieren aan en ontspan het lichaamsdeel dat papa of mama aantikt. Of: Maak een journaaluitzending over jouw dag. Leuke oefeningen en vragen die aanleiding zijn voor een leuk gesprek of een moment van ontspanning voor het slapen gaan. De vormgeving is fris en vrolijk.
    Slaapklets! is een dag- en nachtboek voor kleine en grote mensen. Een boek met vragen en opdrachtjes. Vul voor het slapengaan een pagina in. Schrijf, kies, kruis aan, teken, ontspan, lach, lees. En klets!

    Slaapklets (7-9jr), deel 3 - Michal Jansen

    Slaapklets! deel 3 is het vervolg op de succesvolle eerdere delen. Slaapklets! is een dagboek voor het slapengaan. Met behulp van vragen en opdrachtjes kunnen ouders de dag doornemen met hun kind. Hoeveel sterren geef jij vandaag? Wat was supergoed van jou? Heb je zin in morgen?
    Het is een behulpzaam boek om de dag rustig en gezellig af te sluiten. Het biedt ouders de kans in de belevingswereld van hun kind te duiken en voor kinderen is het fijn een moment de volle aandacht van mama of papa te ontvangen. De vragen en opdrachten zijn aanleiding voor nader contact en een moment van ontspanning voor het slapengaan. In Slaapklets! deel 3 heeft iedere pagina een vast en een variabel deel.
    In het vaste deel kun je aankruisen wat je die dag hebt gedaan, of het een leuke dag was en wat je die dag goed gedaan hebt. In het variabele deel elke dag een andere opdracht. Er zijn dilemma's, mini-massages, dobbelopdrachten, gekke vragen, tekenopdrachten, opdrachten met cijfers en letters en opdrachten waarbij je een telefoon of tablet nodig hebt.

    Tienerklets - Michal Jansen

    Tienerklets! is een bijzonder boek vol vragen. Soms maf, soms serieus, altijd herkenbaar.
    Je vult het boek samen in. Met een vriend(in) of een van je ouders.
    Kies een pagina en iemand om mee te kletsen. Vul in, kruis aan, kies en streep door. De onderwerpen die je liever niet met je ouders bespreekt, vul je in met een vriend of vriendin. En alleen kletsen in plaats van invullen kan natuurlijk ook.
    Met Tienerklets! kun je samen: denken en dromen, lachen en zeuren, chillen en kletsen.

    Kletsboek (gezin) - Michal Janssen

    Kletsboek! is een origineel invulboek voor kinderen én grote mensen. Links en rechts staan dezelfde vragen en invullijstjes. De linkerpagina is voor een kind en de rechterpagina is voor een volwassene. Samen het Kletsboek! invullen stimuleert op speelse wijze contact tussen kind en ouder. Hoeveel keer heb je vandaag gelachen? Zou jij voor 1000 euro 10 konijnenkeutels opeten? Ben jij een kampioen in twijfelen? Eens of oneens: ruzie maken moet verboden worden. Heb je vandaag iets gegeten dat kraakt? Hoe laat zou je het liefst naar bed gaan? Met het Kletsboek! kun je samen lachen, nadenken en natuurlijk eindeloos kletsen.

    Tafelklets (gezin) - Michal Janssen

    Tafelklets! is een kletsboek voor kleine en grote eters (4-99 jaar). Een boek met vragen en opdrachten voor iedereen aan tafel over jouw dag en over het eten op je bord. De speelse inhoud zorgt voor plezier en verrassende gesprekjes aan tafel.
    Op elke pagina is invulruimte voor zes eters aan tafel. Hoeveel sterren geef jij de smaak van het eten? Hoeveel pluimen geef jij de kok? Hoe lief of actief was jij vandaag? Onderaan elke pagina staat steeds een nieuwe opdracht. Van een cursus tafelmanieren tot een rollenspel. Aap elkaar na tijdens het eten. Eet één minuut met één hand achter je rug. Interview je tafelgenoten. Wat ruikt niet lekker, maar smaakt wel lekker? Waar heb je vandaag heel hard over nagedacht? Tafelklets! bevat ook zesmaal een groenterapport: geef groentes vier keer een cijfer, en kijk of je smaak verandert.
    Gebruik Tafelklets! voor, tijdens of na het eten. Met Tafelklets! word het eten niet lekkerder, maar het wordt wel gezelliger aan tafel. Het enige boek dat wél aan tafel mag! Samen eten, kletsen, proeven, lachen en natafelen.

    Relaxklets (gezin) - Florien van der Aar en Michal Janssen

    Relaxklets! is een boek voor kinderen en ouders (2 - 99+ jaar) met yogaoefeningen, meditaties, massages, spelletjes en kletsvragen. Om samen te ontspannen en om volle hoofden leger te maken.
    Het boek is een hulpmiddel om rust en ontspanning te brengen in het hectische gezinsleven en een (nadere) kennismaking voor kinderen met yoga en mindfulness.
    Relaxklets! staat vol praktische oefeningen; stap-voor-stap beschreven en makkelijk uit te voeren. Bij elke oefening staat de leeftijd vermeld: 2+, 4+, 6+ of 8+ en alle oefeningen zijn voorzien van vragen om samen met je kind verder te kletsen. Relaxklets! is leuk voor het hele gezin. Ook geschikt voor in de klas of opvang.
    'Hoe fijn is dat: na een drukke school- en werkdag samen met je kind in tien minuten weer volkomen zen...Met Relaxklets lukt het!' Kek Mama
    'Relaxklets is een eigentijds doeboek met activerende en ontspannende oefeningen. De vragen geven stof tot nadenken over jezelf, de ander en je omgeving.' Helen Purperhart, kinderyoga.nl 
    Relaxklets! is een boek voor kinderen en ouders. 
    Met yoga-oefeningen, meditaties, massages, spelletjes en kletsvragen. 
    Om samen te ontspannen en om volle hoofden leger te maken. 

    Vakantieklets - Michal Jansen

    Vakantieklets is een bijzonder boek voor kleine en grote avonturiers. Een boek met 36 kaarten vol vragen en opdrachten voor onderweg of op de vakantiebestemming. Speel luisterbingo, test een restaurant, zet een speurtocht uit én noteer al je vakantieherinneringen in het logboek. Zo heb je altijd een kwartiertje pret bij de hand!

    Slim maar - Peg Dawson & Richard Guare

    Er is niets frusterender dan slimme, getalenteerde kinderen steeds weer te zien worstelen met simpele taken als huiswerk, opruimen of aankleden. Of met het omgaan met teleurstelling of boosheid. Recent onderzoek laat zien dat deze kinderen tekortschieten in executieve functies.
    Executieve functies maken het mogelijk om rationele beslissingen te nemen, impulsen onder controle te houden en te kunnen focussen op wat belangrijk is. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag. Dat komt voor bij kinderen met ADHD, autisme, leerstoornissen en niet-aangeboren hersenafwijkingen.
    In Slim maar … hebben Peg Dawson en Richard Guare baanbrekend onderzoek vertaald naar uiterst praktische adviezen en tips. Met behulp van werkbladen, vragenlijsten en uitgebreide leeftijdsgebonden informatie kunnen ouders en professionals voor elk kind een specifiek en effectief actieplan opstellen.
    - Herken de sterke en zwakke punten bij kinderen
    - Gebruik activiteiten en spelletjes om specifieke vaardigheden te trainen
    - Oefen dagelijkse routines zoals aankleden, huiswerk maken, naar bed gaan
    - Leer kinderen strategieën om beter met andere kinderen om te gaan
    - Help kinderen zich minder angstig en meer zelfverzekerd te voelen

    Geef me de 5 - Colette de Bruijn

    Een praktische gids bij de omgang en opvoeding van kinderen met autisme. De auteur is er goed in geslaagd om op begrijpelijke wijze aan de hand van de wijze waarop autistische kinderen waarnemen, denken en informatie verwerken, aan te geven waar hun handicaps liggen en hoe je er mee om kunt gaan. Het boek geeft overzichtelijk en consequent aan hoe je moet opvoeden: kinderen met autisme hebben een andere wijze van opvoeden nodig. In dit boek krijgen de kinderen met het syndroom van Asperger en met PDD-NOS speciaal de aandacht. Ieder kind met autisme is uniek. De boektitel houdt verband met de hulpvraag die alle kinderen met autisme hebben: geef me duidelijk en in een vaste volgorde aan wat ik moet doen, waar en hoe wanneer en met wie. Een autistisch kind heeft een gefragmenteerde waarneming en dus moet de informatie in elkaar gepuzzeld worden. Zo'n kind denkt anders en het is van levensbelang dat de opvoeder ontdekt hoe de denkweg van het kind gaat. Hoe maakt een kind een plan en hoe organiseert het zijn handelen? Hoe leer je een autist om het innerlijk van een ander te begrijpen en er dan ook rekening mee te houden? Een overzichtelijk, helder en praktijkgericht boek. Op de toegevoegde cd-rom staan onder meer videofragmenten.

    Sociaal onhandig - C.Veen

    In dit boek staan kinderen met de diagnose PDDNOS centraal. Deze kinderen hebben problemen in de ontwikkeling van sociaal begrip en sociaal gedrag. Een redelijk groot aantal van hen heeft ook last van aandachtsproblemen en hyperactiviteit, symptomen die passen bij de diagnose ADHD. Daarom komt ook ADHD regelmatig aan de orde in dit boek. 
    Het eerste deel van het boek beschrijft de problemen van kinderen met PDDNOS en de gevolgen voor de opvoeding en het gezin. Ook komt aan bod hoe de diagnose gesteld kan worden. Enkele veel gestelde vragen van ouders worden beantwoord. 
    Het tweede deel gaat over de opvoeding van kinderen met PDDNOS. Deze kinderen stellen speciale eisen aan hun omgeving en aan hun opvoeders. Dit boek geeft opvoeders een groot aantal tips en concrete adviezen die de opvoeding makkelijker kunnen maken. Iedere ouder kan zelf kiezen welke tips in zijn of haar situatie bruikbaar zijn en welke niet.

    Sociaal? vaardig! - Steven Pont

    Sociaal vaardige kinderen zitten beter in hun vel en presteren op veel gebieden in het leven beter. Een van de belangrijkste taken van ouders is dan ook het begeleiden van kinderen bij het ontwikkelen van vaardigheden als zelfbewustzijn, persoonlijke verantwoordelijkheid en positief denken. In SOCIAAL? VAARDIG! leert Steven Pont ouders hoe zij de acht belangrijkste sociaal-emotionele vaardigheden van hun kind kunnen stimuleren. Elk hoofdstuk bevat een concrete casus, ontwikkelingspsychologische achtergronden en praktische interventies die ouders eenvoudig in het dagelijkse gezinsleven kunnen integreren.

    Ruimte voor gevoelens - Caroline Penninga-de Lange

    In de ontwikkeling van kinderen nemen emoties een grote plaats in. Kinderen kunnen in een uur, zelfs in een minuut verschillende emoties ervaren: boosheid, jaloezie, verdriet, angst en depressie.
    In het eerste deel van dit boek wordt beschreven hoe een gezonde emotionele ontwikkeling bij kinderen verloopt en op welke manier je als ouder hieraan kunt bijdragen.
    In het tweede deel worden verschillende emoties besproken. Sommige emoties kunnen het je als ouder flink moeilijk maken: bijvoorbeeld de boze buien van je peuter, de angst van je dochter die niet meer naar school durft vanwege de pesterijen, de jaloezie tussen twee broertjes. Van elke emotie bespreekt de auteur de achtergronden.

    Wat kun je doen als je te snel boos bent - Dawn Huebner

    Kinderen hebben de neiging om boosheid te ervaren als iets wat hun overkomt. Ze vinden het niet leuk wat iemand zegt of doet en - BAM! - ze worden boos. Wat kun je doen als je te snel boos bent helpt kinderen deze passieve reactie op boosheid te veranderen. Het leert hun een nieuwe manier om over boosheid na te denken, en geeft hun gereedschappen die ze kunnen gebruiken om minder fel te reageren als er iets fout gaat.
    Duidelijke stap-voor-stap instructies en opdrachten om te tekenen en te schrijven helpen kinderen zich nieuwe vaardigheden aan te leren die samenhangen met het verminderen van hun probleem. Wat kun je doen als je te snel boos bent verschijnt in een serie help-oefenboeken voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

    Het explosieve kind - Ross Greene

    Het explosieve kind biedt een eenvoudige, baanbrekende en veelgebruikte methode om met kinderen met gedragsproblemen om te gaan. Zij raken vaak snel gefrustreerd en kunnen zich onbeheerst en agressief gedragen. Ross Greene helpt je begrijpen waarom en wanneer je kind door het lint gaat en leert je hoe je conflictvermijdend en effectief kunt reageren zonder te straffen. 
    Deze derde, geheel geactualiseerde editie geeft talloze nieuwe voorbeelden van het gezamenlijk en proactief oplossen van problemen thuis en op school. Je leert een relatie op te bouwen die gebaseerd is op communicatie en wederzijds respect – in plaats van op vijandigheid en strijd. 
    Het explosieve kind is onmisbaar gebleken voor ouders die de rust in huis willen herstellen en verstandig willen reageren op problematisch gedrag. Het is bovendien een must voor hulpverleners en docenten die werken met moeilijk hanteerbare kinderen.

    De hoogbegaafdheid survivalgids - Luc Descamps

    Ben je meestal als eerste klaar in de klas? Vind je de huistaken die je krijgt te gemakkelijk? Maak je je vaak zorgen? Voel je je vaak alleen en onbegrepen? Verwacht iedereen dat je schitterende cijfers haalt op school? Misschien werd bij jou wel vastgesteld dat je hoogbegaafd bent, maar… wat betekent het eigenlijk om hoogbegaafd te zijn? Zijn er anderen of ben je de enige? Ben je een zonderling, of zelfs een alien, of ben je eigenlijk normaal? Als al deze vragen je bezighouden, is dit boekje zeker iets voor jou.

    De hoogsensitiviteit survivalgids - An Michiels, Luc Deskamps

    Ben je snel ontroerd? Heb je bergen fantasie? Is eerlijkheid voor jou van het allergrootste belang? Merk je vaak heel veel details op? Ben je gevoelig voor de stemming van anderen? Ben je geregeld overprikkeld? Hou je van stilte en rust? Voel je je soms anders dan anderen? Doen harde geluiden soms letterlijk pijn? Ben je gevoelig voor geuren? Misschien ben je wel hoogsensitief en wil je weten hoe je daarmee moet omgaan? Dan is dit boekje zeker iets voor jou.

    Help... ik voel zo veel - Carla van Wensen

    Dit boekje is speciaal geschreven voor (hoog)gevoelige en snel overprikkelde kinderen van circa 7-11 jaar, betrokken ouders, onderwijzers en/of hulpverleners. Kinderen krijgen zeer veel informatie en prikkels te verwerken. Wanneer deze prikkels op een goede manier worden gefilterd, is er niets aan de aan de hand. Een groeiend aantal kinderen blijkt echter gevoelig te reageren en raakt overprikkeld. Dit boekje is speciaal geschreven voor (hoog)gevoelige en snel overprikkelde kinderen van circa 7-11 jaar. Door middel van spelletjes, opdrachten, vragen, tips en verhaaltjes kunnen kinderen ervaren en ontdekken hoe het te veel voelen en overprikkeld raken bij hen ontstaat en hoe zij er anders mee om kunnen gaan.

    Wat kun je doen als je te veel piekert - Dawn Huebner

    Kinderen die angstig zijn, worden gevangen gehouden door hun eigen zorgen. Ze doen veel moeite om angstige situaties te vermijden, en stellen dezelfde, op angst gebaseerde vragen steeds maar weer. En toch bezorgen de antwoorden hun nauwelijks een gevoel van opluchting. Wat kun je doen als je te veel piekert zal jou en je kind een andere, meer succesvolle manier aanleren om met zorgen om te gaan. De technieken die in dit boek worden beschreven, zullen je kind helpen om weer controle te krijgen over zijn of haar leven.
    Aan de hand van een duidelijk stappenplan, teken- en schrijfopdrachten ontwikkelen de kinderen vaardigheden om hun angst en bezorgdheid te verminderen.

    Denken + Doen = Durven - werkboek - Susan Maria Bogels

    Iedereen is wel eens bang en dat is hartstikke normaal. Maar als de angst ervoor zorgt dat je leven minder leuk en makkelijk is, is het tijd om die angst aan te pakken! Er is echt iets aan te doen! Dit boek helpt jou om met je angsten te leren omgaan. Het begint met uitleg over wat angst is en daarna zijn er veel oefeningen in te vinden. De meeste kinderen die het boek gebruiken, vragen hulp bij een therapeut, die weet hoe dit boek werkt. Als je zo'n therapeut zoekt, kun je het beste even naar je huisarts gaan, die kan je verder helpen.

    Voor wie
    Dit boek is bedoeld om kinderen te helpen hun angsten te overwinnen. De meeste kinderen volgen samen met hun ouders een programma bij een therapeut.

    Denken + Doen + Durven - werkboek voor ouders - Susan Maria Bogels

    Ieder kind is wel eens bang en dat is heel normaal. Echter te grote angsten kunnen het leven van uw kind belemmeren, we spreken dan van angststoornissen. Aan angststoornissen is zeker wat te doen! Dit boek beschrijft een zeer effectief bewezen programma om te grote angsten bij kinderen tussen 8 en 18 jaar oud aan te pakken. Tevens wordt de rol van de ouders daarbij uitgelegd. Het boek begint met uitleg over wat angst is en wat eraan te doen is, en welke steun ouders kunnen bieden. Daarna zijn er veel oefeningen voor uw kind om zijn of haar angst aan te pakken. Voor de ouders zijn er tips en oefeningen hoe u uw kind hierbij kunt helpen. De meeste gezinnen en kinderen volgen dit programma bij een therapeut. De therapeut zal het gezin steeds vertellen wat te lezen en welke oefeningen te doen. De therapeut helpt met hoe uw kind zo goed mogelijk oefent, en wat u en uw kind kunnen doen als iets moeilijk gaat. Als u zo'n therapeut zoekt, kunt u het beste even naar uw huisarts gaan, die kan u en uw kind verder helpen.

    Kritiek geven op kritiek reageren - Pieter Langendijk

    Dagelijks hebben we met kritiek te maken in de vorm van kritiek geven en daarop reageren. Kritiek heeft een negatieve invloed op de eigenwaarde van de ander en op de relatie tussen mensen, hetgeen zich uit in bijvoorbeeld gebrek aan zelfvertrouwen, faalangst, ruzie, echtscheiding. De kunst van kritiek geven en op kritiek reageren hangt nauw samen met Emotionele Intelligentie en de ontwikkeling van het volwassen deel in de mens. Deze kunst kun je leren, zoals uit experimenten met leerlingen, docenten en therapeuten blijkt. Je kunt leren onder heftige kritiek in je kracht te blijven en aanwezig te zijn. Dat kan een enorme stimulans zijn voor je eigen geestelijke ontwikkeling en voor die van de mensen met wie je omgaat.
    Leer hoe je bij kritiek op een volwassen manier in je kracht kunt blijven en aanwezig kunt zijn.

    Hoe overleef ik de brugklas - Francine Oomen

    Als je naar de brugklas gaat, verandert er een heleboel in je leven. Van stoere achtste-groeper word je brugpieper. Ineens heb je twaalf leraren in plaats van één. Eerst had je een rugzakje met alleen een boterhamtrommeltje erin, nu moet je tien kilo boeken meesjouwen! En al dat huiswerk... Er verandert niet alleen veel op school, maar ook in jezelf. Daar kan Rosa wel over meepraten. Haar vriendje Jonas zit nog in groep acht en om hem alvast een beetje voor te bereiden, e-mailt ze hem survivaltips.
    Dit spannende boek gaat over vriendschap, maar ook over pesten. Over lachen en over uitgelachen worden. Over na-apen en jezelf durven zijn. En verder staat het vol praktische tips voor iedereen die te maken heeft met lastige leraren, zware boekentassen, pukkeltjes, eerste liefdes en nog veel meer!

    Het puberende brein - Eveline Crone

    Het puberende brein is in de afgelopen tien jaar hét standaardwerk geworden over de adolescentie. Het is niet meer weg te denken uit de boekenkast van ouders, en wordt net zo gretig gelezen door leerkrachten en andere professionals. Eveline Crone is bekend geworden om haar vernieuwende kijk op de adolescentie, waarbij zij benadrukt dat het niet alleen een periode is van moeilijk gedrag, maar ook een unieke periode van bloei waarin jongeren ontdekken wie ze zijn en hoe zij hun weg vinden in de maatschappij. Deze nieuwe uitgave van de bestseller brengt de lezer op de hoogte van de allernieuwste inzichten uit de hersenwetenschap. Het legt pubergedrag uit aan de hand van alledaagse vraagstukken, zoals het gebruik van sociale media en het maken van studiekeuzes. Aan de hand van recente nieuwsberichten neemt Eveline Crone de lezer mee langs de uitdagingen, risico's en kansen die pubers tegenkomen en zij geeft handvatten voor ouders, onderwijs en jeugdwerkers. Eveline Crone is hoofd van een van 's werelds meest vooraanstaande onderzoekscentra op het gebied van hersenen en ontwikkeling. Zij won een indrukwekkende reeks prijzen, waaronder de Spinozapremie. Volgens Opzij was zij in 2017 de invloedrijkste vrouw in de wetenschap. Zij is dé Nederlandse autoriteit op het terrein van puberhersenen.

    Wiebelen en friemelen thuis - Monique Thoonsen, Carmen Lamp

    De auteurs van Wiebelen en friemelen in de klas hebben nu ook een boek voor thuis geschreven! Zintuiglijke prikkelverwerking (ZiP) heeft heel veel invloed op ons leven, terwijl we ons er niet zo van bewust zijn. Toch veroorzaakt het bijvoorbeeld druk en overprikkeld gedrag, of juist teruggetrokken en/of sloom gedrag. Bij iedereen werkt ZiP op een andere manier: sommige mensen hebben meer, andere hebben juist minder prikkels nodig. Het is dan ook helemaal niet gek als jouw kind aan tafel nog geen vijf minuten op zijn stoel blijft zitten. Je weet dat hij dit niet expres doet; hij kán gewoon niet stilzitten. Dat is geen onwil, maar een sterke behoefte: jouw kind zoekt naar extra prikkels, omdat hij onderprikkeld is. Misschien gaat jouw kind op een familiefeestje altijd zeuren en wil hij het liefst naar huis. Niet zo gezellig, maar wel begrijpelijk: hij is overprikkeld en probeert zichzelf te kalmeren. In dit boek wordt op heldere wijze, met behulp van illustraties, testjes en alledaagse voorbeelden, uitgelegd hoe zintuiglijke prikkelverwerking verloopt. Niet alleen bij je kind, maar ook bij jou en andere gezinsleden. Je leert welk gedrag past bij onder- en overprikkeld zijn en hoe je snel, eenvoudig en met meer begrip op dit gedrag kunt reageren. Binnen je eigen gezin, maar ook bij familie, met vriendjes, op feestjes, tijdens wassen of aankleden en in situaties zoals boodschappen doen.

    Wiebelen en friemelen in de klas - Monique Thoonsen, Carmen Lamp

    Iedere leraar kent ze wel: leerlingen die altijd met hun stoel zitten te wippen of zich het liefst de hele dag verschuilen in hun capuchon. Het lijkt alsof deze leerlingen niet betrokken zijn bij de les en totaal niet opletten. Lastig gedrag, zou je denken, maar in werkelijkheid zetten deze leerlingen allerlei trucs in om juist wél bij de les te kunnen blijven. Ze zijn zintuiglijk onder- of overprikkeld en proberen hun balans te herstellen. Met dit boek wordt duidelijk hoe nuttig het is om te wiebelen en friemelen in de klas! Op heldere wijze wordt uitgelegd hoe zintuiglijke prikkelverwerking verloopt, zowel bij de leerlingen als de leraar zelf. Leraren leren op een andere manier naar leerlingen kijken: door een zogenaamde ZiP-bril. Met deze bril op zien zij de afwijkende prikkelverwerking en kunnen daar snel, eenvoudig en met meer begrip op reageren. Zonder gebruik te maken van een diagnose, medicijnen of therapie. Dit boek is vooral heel praktisch. Er zijn veel (didactische) tips die het klaslokaal en de les zintuigen-vriendelijk maken en zo het leerrendement voor alle leerlingen verhogen.

    Wiebelen en friemelen, hulpkaarten - Monique Thoonsen, Carmen Lamp

    Deze hulpkaarten vormen een heel leuke, speelse, praktische aanvulling op het boek Wiebelen en friemelen. De kinderen vinden het leuk om te doen en het werkt goed in een groepssituatie met drukke of juist wat tragere kinderen.

    Het is overzichtelijk en praktisch toepasbaar.

    Wiebelen en friemelen, themakaarten voor in de klas - Monique Thoonsen, Carmen Lamp

    In deze set vind je verschillende praktische aanpakken om het wiebelen en friemelen in de klas tijdens de kring in goede banen te leiden, en om jarigen op precies de goede manier geprikkeld te laten zijn.

    In de kring:
    Gebruik een van de 25 strategieën die ervoor zorgen dat iedereen zich lekker voelt in de kring en zijn aandacht erbij kan houden.

    Verjaardagen:
    In deze set vind je 20 slimme ideeën, waarmee zowel je onder- als overprikkelde leerling kan aangeven hoe hij zijn verjaardag het liefst wil vieren.

    Wiebelen en friemelen, werkboek - Monique Thoonsen, Carmen Lamp

    Voor het kind
    Geluiden, geuren en kleuren… de hele dag heb je prikkels om je heen. Misschien vind je dat prima. Maar het kan ook zijn dat je juist veel méér prikkels wilt; of minder, omdat je er vaak last van hebt. Misschien ben je wel onderprikkeld of overprikkeld. In dit werkboek ga je leren over zintuigen en prikkels. Als jij ontdekt wat je nodig hebt – veel en sterke zintuigprikkels of weinig en zwakke zintuigprikkels – én weet hoe je daar zelf voor kunt zorgen, voel je je veel beter!

    Voor de professional
    Kinderen die druk gedrag vertonen, (faal)angstig zijn of zich slecht kunnen concentreren, hebben vaak ook problemen met het verwerken van prikkels: ze zijn fysiek onder- of overprikkeld. Het is cruciaal om hier in de behandeling bij stil te staan. Met dit werkboek voor kinderen (van zeven tot dertien jaar) leren jullie alles over zintuiglijke prikkelverwerking (ZiP). Zo leert het kind vertrouwen op wat zijn lichaam hem vertelt én wat hij kan doen om zich beter te voelen.

    Dit werkboek bouwt voort op Wiebelen en friemelen in de klas en thuis. Een bijbehorende handleiding voor de professional is online beschikbaar.

    Het vollehoofdenboek - Linde Kraijenhoff

    Een vol hoofd is een hoofd waar niks meer bij kan. Met een vol hoofd lukt het niet goed meer om na te denken of op te letten. Bovendien word je er sneller moe en boos van en verhindert het om goed uit te leggen wat je wilt zeggen. Ook samenwerken of samen spelen worden er een stuk lastiger door. Er zijn hoofden die van binnen zo in elkaar zitten dat ze wel heel snel vol raken. In dit boek worden dat 'snel vollopende hoofden' genoemd.

    Het boek is speciaal geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar en voor betrokken volwassenen die met zo'n snel vollopend hoofd te maken hebben. Op kindniveau wordt concrete uitleg gegeven over informatieverwerkingsproblemen in de hersenen en de impact ervan op de sociaal emotionele ontwikkeling en het zelfbeeld van kinderen. 'Korte lontjes', starheid, onoplettendheid, afleidbaarheid, vergeetachtigheid, impulsiviteit en een vertraagde reactiesnelheid in het gedrag van kinderen, kunnen ook grote bronnen van ergernis voor de omgeving worden. Dit onbegrepen gedrag veroorzaakt zo dikwijls misverstanden in communicatie, strijd en wederzijds onbegrip.

    In dit boek wordt daarom de nadruk gelegd op psycho-educatie: 'Hoe zorg ik goed voor mijzelf nu ik weet dat het zo werkt in mijn hoofd, en hoe kunnen anderen mij hierin ondersteunen'. Het voorziet ruimschoots in voorbeelden en metaforen van kinderen en volwassenen uit de praktijk. De combinatie van uitleg met ondersteunende tekeningen, tips, (invul)oefeningen en proefjes maken het boek tot een speelse uitnodiging om de inhoud aan eigen ervaring te koppelen. Door het laagdrempelige en praktische karakter zal dit boek een bron van inspiratie, bemoediging en (h)erkenning zijn voor zowel ervaringsdeskundigen als professionals uit het onderwijs en de zorg.

    De gids over emoties bij kids, 80 praktische tips - Susan van Asten

    Hoe ga je om met een heel boze peuter? Hoe moedig je een bang kind op de juiste manier aan? Hoe zorg je ervoor dat emotionele situaties niet escaleren? Alle emoties mogen er zijn, maar niet elk gedrag is wenselijk. Kinderen moeten leren om op een goede manier om te gaan met hun gevoelens. De hulp van volwassenen is daarbij heel belangrijk. Aan de hand van de praktische tips uit deze gids zult u beter weten te reageren op de emoties van uw kind. Dat komt niet alleen ten goede aan de rust in het gezin en uw onderlinge band, maar ook aan het zelfvertrouwen van uw kind.

    De gids over drukke kids, 80 praktische kids - Connie Triantafillidis, Romy Hebers

    Een kind met druk gedrag heeft vaak veel positieve kwaliteiten zoals: veel energie, gevoel voor humor, creativiteit, out of the box denken, spontaniteit. Helaas worden die leuke kanten vaak ondergesneeuwd door bijvoorbeeld slechte concentratie, hyperactiviteit of impulsiviteit. De 80 tips in deze gids laten zien hoe je als ouder, leerkracht en professional kunt omgaan met druk gedrag. De tips zullen niet voorkomen dat je kind druk gedrag vertoont. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Ze kunnen wél helpen om de onrust beter te reguleren en er minder 'last' van te ondervinden. Dat maakt niet alleen dat de omgeving positiever naar het kind kijkt, maar ook dat het kind een beter zelfbeeld zal krijgen.

    De gids over concentratie bij kids, 80 praktische tips - Sandra Kleipas, Laura Molkens

    Een goede concentratie is een voorwaarde om te kunnen leren of om een taak goed uit te voeren. Maar focus houden is niet voor iedereen even gemakkelijk. Daar hoeft niet per sé een stoornis aan ten grondslag te liggen. In deze gids geven Sandra Kleipas en Laura Molkens tachtig praktische tips aan ouders en leerkrachten om concentratieproblemen bij kinderen beter te begrijpen en op een goede manier aan te pakken.

    De gids over prikkelverwerking bij kids, 80 praktische tips - Suzanne van Snippenberg

    Hoe zorg je ervoor dat een kind alle prikkels die het op een dag binnenkrijgt, op een goede manier verwerkt? Met welke oefeningen staat je kind letterlijk steviger in het leven? Hoe kun je als ouder daarbij helpen? In deze handzame, praktische gids geeft kinderfysiotherapeute Suzanne van Snippenberg 80 tips en oefeningen om kinderen letterlijk en figuurlijk beter in hun vel te laten zitten. Het is toepasbaar voor alle kinderen, maar vooral prikkelgevoelige kinderen zoals bijvoorbeeld hooggevoelige, hoogbegaafde kinderen of kinderen met autisme zullen hier baat bij hebben.

    De gids over hooggevoelige kids, 80 praktische tips - Josina Intrabartolo, Leonie Le Doux

    Hoe zorg je ervoor dat je hooggevoelige kind zich prettig voelt? Hoe voorkom je overprikkeling? Wat doe je als je kind opziet tegen een feestje? Dit praktische gidsje geeft 80 tips die je helpen bij dit soort vragen. Geen ingewikkelde verhandelingen, maar vlot leesbare en concrete tips met herkenbare voorbeelden. Belangrijkste boodschap: je kind is goed zoals het is!

    De gids over hoogsensitieve pubers, 80 praktische tips - Renske Gerritse

    De puberteit is voor zowel de pubers zelf als voor hun ouders een periode van storm en stress. Er verandert veel in zowel het lijf als de hersenen van de tieners, waarbij hormonen en emoties een belangrijke rol spelen. Hoogsensitieve pubers brengen hun eigen uitdagingen mee. Hun sensitieve kwaliteiten remmen weliswaar vaak het typische pubergedrag enigszins, maar het is wel fijn als je je puber goed weet te begeleiden bij zijn of haar heftige stemmingswisselingen, overprikkeling, het "anders zijn' en negatieve gedachten. Met behulp van deze praktische en inspirerende gids kun je als ouder samen met je hoogsensitieve puber deze rumoerige, maar ook leuke en uitdagende periode met vertrouwen tegemoet zien.

    Op vakantie met hooggevoelige kids, 80 praktische tips - Floor van Lier

    Eindelijk vakantie: heerlijk! Toch?
    Veel ouders van hooggevoelige kinderen hebben een haat-liefde verhouding met de vakantie. Want het is natuurlijk heerlijk om niets te moeten en veel samen te kunnen zijn. Tegelijkertijd kan het wegvallen van de vertrouwde dagelijkse structuur zorgen voor overprikkeling bij je kind. Of verveling. En als je op reis gaat, is zo'n heel nieuwe omgeving best overweldigend. Daardoor kan een vakantie ook uitmonden in een lastige tijd met de nodige spanningen. Deze gids laat je zien wat je als ouder voor, tijdens en na de vakantie voor je kind kunt doen om het ook echt een relaxte periode te laten zijn. Zodat jullie allemaal vooral kunnen geníeten van de vakantie. 

    De gids over beeldenkende kids, 80 tips - Sandra Kleipas

    Kinderen die in beelden denken, zijn creatief, invoelend, hebben een originele kijk op zaken en op het oplossen van problemen. Toch komt dit talent lang niet altijd uit de verf.
    Het huidige onderwijs sluit niet aan op de leerstijl van beelddenkers. Daardoor kunnen de schoolresultaten van deze -vaak zeer intelligente- kinderen achterblijven en ligt onderpresteren op de loer. Bovendien worstelen beelddenkers soms met andere aspecten van hun gave: hun gevoeligheid, het 'zich anders voelen' en prikkelgevoeligheid.
    Sandra Kleipas, beelddenkcoach, geeft 80 tips waarmee ouders, leerkrachten en professionals deze talentvolle kinderen volledig tot hun recht kunnen laten komen.

    Eigenwijsjes

    Ik kan het! 
    Ik zeg wat ik voel! 
    Ik mag anders zijn! 
    Denk positief! Trek jouw persoonlijk EigenWijsje, jouw motto voor dat speciale moment, die dag of week. De korte krachtige zin geeft je een steuntje in de rug en versterkt je zelfvertrouwen. EigenWijsjes zijn een speelse aanzet tot een beter zelfbeeld, bewustzijn en zelfvertrouwen.
    Eigenwiisjes zijn voor alle kinderen van 6 tot 106.
    Oorspronkelijk zijn deze kaartjes bedoeld voor thuisgebruik. Maar ook door kindertherapeuten, leerkrachten van de basisschool en remedial teachers worden de EigenWijsjes enthousiast ontvangen. 
    Je voelt je onzeker? 
    Je hebt een moeilijk moment? 
    ...Trek dan jouw EigenWijsje voor dat moment.
    Je hebt behoefte aan een motto voor de dag?
    ...Trek dan jouw EigenWijsje speciaal voor die dag.
    En... Gebruik ook een kaartje voor één hele week. 
    Zo neem je er ruim de tijd voor om de kracht van de zin te voelen, te ervaren en eigen te maken. 
    Met de 52 kaartjes kom je zo het jaar helemaal rond!

    Helpende gedachten kaartjes - Adinda de Vreede

    Helpende gedachten zijn gedachten die prettig, gewenst, effectief en positief zijn. Ze staan tegenover gedachten die ongewenst, niet-effectief en vooral niet-helpend zijn.
    Als je een niet-helpende gedachte in je hoofd hebt, kun je daarvan afkomen door bewust een andere gedachte daarvoor in de plaats te nemen. Met behulp van de kaartjes Helpende gedachten kom je lekkerder in je vel te zitten en is de kans bovendien groot dat je betere resultaten boekt.
    De helpende gedachten kunnen steun bieden in de begeleiding van een kind of jongere bij bijvoorbeeld Teken je gesprek, Kids' Skills of Mission Possible, maar het kind of de jongere kan ook zelfstandig gebruikmaken van de kaartjes, door ze als hulpkaart bij zich te houden.

    lekker in je vel spel - coaching-kaartjes

    Blij, boos, bang, verdrietig of trots? Ontdek spelenderwijs de taal van emoties. Tekst, beeld én prikkelende vragen helpen gevoelens en emoties bespreekbaar te maken, ze te (h)erkennen en er beter mee om te gaan. Verrassend, hoe je jezelf en elkaar nog beter leert kennen. Je voelt je daardoor zekerder én het helpt je in je relaties met anderen. Kijk, speel, luister en vertel ...! 
    Het Lekker-in-je-vel-spel helpt: 
    - je emotionele intelligentie (EQ) te vergroten 
    - inzicht te krijgen in gevoelens en emoties 
    - je emotionele woordenschat uit te breiden 
    - positief te leren denken 
    Met het Lekker-in-je-vel-spel zijn 48 emoties en gevoelens door middel van een kleurenschema overzichtelijk in kaart gebracht. De kleuren laten zien of het om een positieve of een moeilijke emotie gaat. De afbeelding op de voorkant weerspiegelt het gevoel. De korte uitleg op de achterkant geeft woorden aan emoties en helpt om het gevoel te benoemen. Twee oplossingsgerichte vragen daaronder bieden inzicht in de manier waarop je positief met gevoelens kan omgaan.

    Verhalen over kinderen die anders durven te zijn - Ben Brooks

    Jongens zijn nou eenmaal anders dan meisjes?
    Nou, in dit boek mooi niet! Nog meer bijzondere waargebeurde verhalen over fantastische jongens en meisjes, vrouwen en mannen die zich niet in een hokje lieten duwen en de wereld een stukje beter hebben gemaakt. Heb het lef om jezelf te zijn, dan komen je dromen misschien wel uit...